Expozice
Historické koněspřežné kočáry ze sbírky Muzea ve Šlapanicích
Kočár – coupé
Kočár typ Coupé byl vyroben v druhé polovině 19. století vídeňskou firmou Schweikert. Ve své době poskytoval cestujícím solidní komfort při jízdě, v kabině se mohly pohodlně vézt dvě osoby, na kozlíku bylo místo pro kočího, popř. ještě pro jednu osobu. Jednalo se o poměrně rozšířený typ kočáru, běžně byl k vidění na cestách Rakouska-Uherska, například ve Vídni jej často využívali fiakristé.
Kočár – mylord
Lehké polootevřené kočáry typu mylord se sklápěcí střechou a pevným kozlíkem patřily v 19. století k nejrozšířenějším. Používala je nejen šlechta, ale i movitější měšťané či zámožní sedláci. Běžně se v nich jezdilo ještě ve dvacátých letech 20. století, teprve po válce je postupně vytlačily automobily. Vystavený kočár byl vyroben ve dvacátých až třicátých letech 20. století firmou František Komárek z Ivanovic na Hané.
Kočár – tříčtvrteční kupé
Kočár, který vyrobila v letech 1890–1899 rakouská firma Brunn*H*Fischer, se jak svou velikostí, tak poměrem přepravovaných osob řadí mezi vzácnější typy své třídy. Jedná se o tzv. ¾ kupé, v němž bylo naproti dvěma místům v kryté části ještě užší sedadlo vhodné například pro přepravu dětí či komfortní odložení zavazadel. Kočáry tohoto typu vlastnila obvykle vrchnost, biskupové nebo jiní velmi majetní lidé, stejný typ měl údajně i císař František Josef I.