Kočár typ Mylord

Jedním z posledních přírůstku do Sbírky Muzea ve Šlapanicích je koněspřežný kočár typ Mylord.
Polootevřené kočáry typu Mylord patřily v 19. století k nejrozšířenějšímu druhu kočárů. Označení Mylord (podle oslovení anglického šlechtice) se začalo používat ve třicátých letech 19. století, jedná se však o kočár původně francouzský, je znám také pod názvem Viktorie. Byl obvykle čtyř nebo šesti sedadlový, bez dvířek, zadní sedadla byla opatřena sklápěcí střechou. Nízký nástup, hluboká karoserie a pohodlná sedadla umožňovaly všem věkovým kategoriím pohodlnou jízdu. Kočáry používala šlechta, movitější měšťané i zámožnější sedláci, běžně se v nich jezdilo ještě ve 20. letech 20. století, teprve po válce je vytlačily automobily. Ostatně právě na podvozku kočáru typu Mylord byl zkonstruován první automobil kopřivnické Tatry – Präsident.
Kočár ze šlapanických sbírek pochází z majetku selské rodiny z oblasti Hané, byl vyroben v první čtvrtině 20. století. Výrobcem kočáru byl František Komárek, který od roku 1907 do konce 30. let 20. století provozoval v Ivanovicích na Hané „závod sedlářský, čalounický a kočárnický“. Vyráběl kočáry a bryčky mimo jiné i pro sedláky ze širokého okolí.
Rodina původních majitelů kočár získala v roce 1946. Byl využíván k cestám do kostela, jezdilo se v něm také na pouť či na návštěvy příbuzných v okolí. Naposledy ho rodina použila při cestě na křest dcery v únoru 1952. Brzy poté byli rodině v rámci kolektivizace zabaveni koně a kočár bez potahu putoval na léta do stodoly. Zde odpočíval až do jara 2015, kdy jej do svých sbírek koupí získalo šlapanické muzeum. Kočár je nyní vystaven ve vestibulu muzea.

M. Krajíčková (za laskavé pomoci pana Václava Obra, Muzeum kočárů Čechy pod Kosířem)

created by: Trinet a.s., design Václav Houf